Mercedes EQS – stil och klass!
Likhet med Cybertruck?
Kan förstås mycket väl minnas när jag förbluffad av Cybertruck-presentationen över ett år sedan och fastnade i att förvånas över vad det över huvud taget var för någonting som rullades upp på scenen då jag aldrig sett något liknande. Lite senare kastade Teslas designer med det lustiga namnet Franz von Holzhausen helt sonika sönder fönsterrutan på den. Det var mycket att ta in på kort tid helt enkelt. Därefter följde jag mycket intresserad de flesta videor som kom upp på YouTube om bilen och kom till sist att rentav uppskatta den design som var byggd för funktion där kantigheten skulle göra den enkel att producera och det rostfria stålet behöver inte heller lackeras, samtidigt som det är tillräckligt stabilt för att hålla uppe konstruktionen på egen hand på något vis som ett ”exoskelett”. Väldigt Elon Musk, förstås.
Hur som helst upplevde jag det som mycket intressant med design anpassad till funktion. Nu har det alltså släppts en bil jag fascineras över på samma sätt helt enkelt för att den skiljer sig från sådant jag tidigare sett på många vis kombinerat med lyx som till stor del framstår som helt oöverträffad. Det är alltså den elektriska versionen av Mercedes S-klass som alltså i sitt ”fossilutförande” ofta betraktas som världens bästa bil, helt enkelt Mercedes-Benz flaggskeppsmodell.
Rekord i lägst luftmotstånd…
Med design utefter funktion syftar jag förstås på att Mercedes lyckats skapa det lägsta luftmotståndet för produktionsbilar någonsin och den är på så vis mycket rund och går som en båge över hela bilen. Utan tvekan fascinerande och med tanke på att luftmotståndet påverkar elbilarnas räckvidd mycket så är det ett naturligt val, men kanske än mer spektakulärt är att det ljud som kommer in i en elbil tydligen främst beror på luftmotståndet då det alltså saknas ljud från explosioner under motorhuven. Kombinerat med Mercedes främsta ljudkomfort i övrigt blir det minst sagt intressant och olika ljud finns även tillgängliga för att ersätta denna ”tystnad”.
Intressanta egenskaper
Utöver det låga luftmotståndet finns det förstås annat mycket anmärkningsvärt med denna bilmodell:
- Hyperscreen! Skärm som täcker hela instrumentpanelen (egentligen tre olika skärmar med ett täckande glas)
- Svänger med bakhjulen, bättre svängradie i lägre hastigheter och svänger åt samma håll som framhjulen i högre hastigheter för bättre väghållning.
- Förardörren öppnar sig förstås automatiskt när man närmar sig med nyckeln. Naturligtvis massage i sätena och självkörande i nivå 3 samtidigt som inredningen rakt igenom är lyx.
- En glimt av vad det kan bli med självkörande bilar då det i princip kan beskrivas som en biosalong på hjul med den jätteskärm som finns i mitten.
- 77 mil räckvidd och klimatneutral produktion. Når väl kanske en gräns där det inte är nödvändigt med så mycket längre räckvidd helt enkelt.
Nåväl, ni märker vilket bilmärke jag har närmast om hjärtat. Det det kan förstås nämnas att det här är den första ”riktiga” elbilen från Mercedes som alltså är byggd just som en elbil med plattform för ändamålet. Uppriktigt har jag upplevt det lite som en lättnad att jag blivit så imponerad av denna bil eftersom de elbilar de hittills släppt inte imponerat på mig lika mycket.
Helt enkelt riktigt kul att få en inblick i det kanske främsta ingenjörskap världen kanske är kapabel till för närvarande. Lite av en förenkling kanske, men en verklig ”självkörande biosalong” ligger åtminstone närmare i tiden med denna lansering. Vet inte riktigt vad jag vill säga men det är kanske helt enkelt fascinerande lyx och utveckling.
En pampig presentation av bilen med inte minst James Cameron och Alicia Keys:
Ett tillägg i efterhand är att Mercedes även lanserat den lite mer ekonomiska modellen EQE som jag för egen del även tycker är riktigt snygg och alltså blivit populär som taxibil. Tack för att ni tar eldriften på allvar Mercedes!
No comments yet.